zondag 29 oktober 2023

Een ballon, een ballon, een ballonnetje!

Ballonnen, onze kleuters houden ervan!
We luisteren naar Max en de ballon.
Max krijgt een ballon, het is een speciale ballon, hij wil alle kanten op...



We gaan op wandel in onze schooltuin, met 'een mal' van een ballon, gaan we op zoek naar een natuurlijke invulling van onze ballon.

Zo, hebben we een grasballon.


Als je de ballon voor je trui houdt, dan krijg je allelei leuke ballonnen.






Is dit nu een muurbalon, of een bakstenenballon?



Een boomstam geeft ook een mooie ballon.




We ontdekken dat er heel wat invullingen voor een ballon kunnen zijn.





Vorige week, toen juf Chantal ziek was, leerden we met juf Cindy al over de ballon.
Met juf Cindy stempelden we een ballon met ballonnen!















We keken goed welke kleur de trui van Nijntje had en kleurden de ballon in dezelfde kleur.


Wat schaft de pot vandaag?


Juf Cindy bracht ballonnen mee, die wij mogen versieren met plasticine.


De bouwvakkers doen ervaring op!


Hajo zorgt ervoor dat alles netjes blijft.



Viktor, de goede huisvader.


ballonnen kleuren, maar goed kijken. 








We bekijken enkele ballonnen, we verwoorden welke kleur ze hebben, we ontdekken dat de ballonnen niet allemaal dezelfde grootte hebben en dat ze niet allemaal dezelfde vorm hebben.
Wat hebben we plezier als juf de ballon opblaast! Soms lukt het haar niet zo goed, dan moeten we allemaal helpen blazen.



We kleuren een ballon, maar helaas, we mogen onze creativiteit niet laten gaan, we moeten goed kijken welke kleur de ballon nodig heeft.





We beplakken een ballon.  De lijmborstel afstrijken langs de kant, op een kleine plaats lijm smeren en dan een papiersnipper plakken.  Het zal een prachtige ballon worden!














Spelen en experimenteren met de ballonnen.



We sorteren de ballonnen per kleur.




Als je ballonnen wil opblazen heb je lucht nodig.
We blazen.  Onze kleutertjes mogen de ballon niet blazen met hun mond, maar er zijn hulpmiddelen.
Uit de ballonpomp komt lucht, je kan het voelen op je huid.



We mogen zelf proberen om een ballon op te blazen met een ballonpomp.




We hebben nog een andere ballonpomp, een blauwe.  Ja, daar komt ooklucht uit.


Een voetpomp hebben we ook, en ja daar komt ook lucht uit.


Juf houdt de ballon vast en Maurice pompt.


Hajo wil het ook wel eens proberen.


Otis bracht een fietspomp mee, kunnen we daar ook ballon mee oppompen?









Hajo bracht een leuk zoekboek mee, we gaan op elke pagina op zoek naar de gele ballon en naar de auto.


We doen een spel met de ballonnen.
de ballon boven ons hoofd.



We proberen de ballon tussen onze benen te houden.








We gaan voor een vriendje staan en houden de ballon tussen onze buik, we proberen of we op deze manier kunnen stappen.



We kunnen van onze ballon een stoeltje maken.





Voor een lesje schrijfdans, nemen we er een hoepel bij.
Als we de muziek horen, stappen we rond de hoepel, als de muziek stopt, staan we weer stil.




We krijgen allemaal 2 stukken krijt, in elke hand een stuk krijt.


Als de muziek speelt, tekenen we rond de hoepel.










Na enkele keren tekent juf het knoopje van de ballon en een touwtje en we hebben een prachtige ballon.








Hajo is helpende hand, één van zijn taken is de weerkalender aanpassen.


De weerman beslist om de wolken op te hangen, want het is bewolkt vandaag en de klasgenootjes gaan helemaal akkoord!



Onze kleutertjes vinden het fijn om boekjes te lezen.




Experimenteren met de ballonnen en de ballonpompen is superleuk!



Viktor is een echte Bourgondiër, je vindt hem vaak aan het kookfornuis.


Tess is, terecht, trots op haar schilderwerk.






Samen kijken en luisteren naar een filmpje van Nijntje en de ballon is best wel gezellig.











We kleuren de ballonnen volgens een patroon.









Onze geplakte ballon werd een speciaal kunstwerkje.

Aaron, Senne en Romeo kwamen een verhaal vertellen.

We hebben genoten van hun vertelkunsten.






We zijn een zeer aandachtig publiek.











Kijk, het is gelukt! Zelf een ballon opgeblazen.

Oh ja, af en toe knalde er een ballon stuk, maar dat vonden we niet erg.



Vrijdag is het STRAP-dag, dan stappen of trappen we naar school.
Elke strapper krijgt een armbandje.


We maken een toertje op de speelplaats, uiteraard mèt onze fietshelm.














Even uitrusten op de bank.  De koffie en koekje ontbreken.


Na de speeltijd bekijken en vergelijken we onze fietsen.
De meeste kleutertjes hebben een loopfiets, Lara heeft een fiets met trappers.
Sommige kleutertjes hebben een bel op hun fiets en remmen.
Remy en Viktor hebben allebei dezelfde fiets.




















We hebben weer genoten van een leuke week!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten