zondag 5 januari 2020

Kerst in zicht.

Wat zou er in deze doos zitten?


Het lijkt wel een onderdeel van een kerstboom.


'hier is nog een stuk van de kerstboom'


'Hebben we nu 3 kerstbomen, of moeten we deze stukken aan elkaar zetten om 1 kerstboom te maken?


Dit is 1 kerstboom, we zetten hem in onze huishoek.


Finn zoekt uit hoe we deze boom kunnen laten staan.


Het komt helemaal in orde met onze boom.
Een beetje 'puzzelen', proberen, ontdekken dat niet alles loopt zoals je dacht en elkaar helpen, zo komt er een kerstboom in onze klas.
De lichtjes hangen er al in, de andere kerstversiering is voor morgen.


Deze boom staat ook in onze klas.
Hoewel 'boom', het is eerder een boompje, maar zo zien we toch een echte spar.
Van deze spar maken we zeker ook een kerstboom.


Wat zou dit toch zijn?


'Een gitaar!'
'mijn papa heeft ook een gitaar' weet Olivia ons te vertellen.
Maar juf is niet akkoord, dit is geen gitaar, maar een ukelele.
'het is een kleine gitaar' houden onze kleuters vol
Maar onze juf houdt ook vol, dit lijkt inderdaad wel een kleine gitaar, maar het is een ukelele en een ukelele is wel familie van de gitaar.
Oké dan.

Het is tijd om onze nieuwjaarsbrief te leren, we gaan onze nieuwjaarsbrief niet voordragen, maar we gaan hem zingen, het is een lied en onze juf begeleidt ons op de ukelele.
Begeleiden is wel veel gezegd, juf is nog niet zo'n krak, er zal nog heel wat moeten geoefend worden eer juf kan optreden...
Maar het is best wel gezellig.


Uiteraard wordt er nog gewerkt voor de kerstmarkt.
We schilderen boompjes om een kaartjesslinger van te maken.


We stempelen onze vingers voor de nieuwjaarsbrief.
'tien vingers bij elkaar!'







'dit is een piek, die moet helemaal bovenaan in de kerstboom, wij hebben dat ook thuis'
vertelt Ferre heel enthousiast.


'dit ben ik' zegt onze juf heel overtuigend 'het is mijn portretje, ik hang ook graag in de boom, bij ons thuis hang ik ook in de boom'.
De kleuters bekijken zowel de kerstversiering eens eigenaardig als juf, je kan enkele kleuters zien denken, maar iedereen zwijgt...


We kiezen om beurten een kerstversiering en hangen ze in de kerstboom, we letten erop dat we de kerstversiering verspreid in de boom hangen, zodat alles niet bij elkaar hangt.























Bij Finn kan je kerstversiering gaan kopen.


De kerstman en kerstvrouw maken zich klaar.


Ilyano heeft zijn inkopen gedaan in de kerstwinkel van Finn.


Als je op het juiste moment gaat kerstshoppen is het de kersman zelf die je bedient.



De kerstboom wordt weer wat mooier.


Deze kerstman of kerstvrouw is zeker bij iedereen welkom!







En als je liever geen kertman of -vrouwkleren aantrekt, dan hoeft dat helemaal niet!


Het pronkstuk van de kerstboom!

 







Seppe zit al klaar voor het kerstmenu!


Uiteraard wordt er ook nog gespeeld.


Niet alleen onze kleutertjes werkten voor de kerstmarkt, ook juf heeft ervoor gewerkt.
Sneeuwmannetjes op ledbol




rendiertjes op ledbol


Eerder maakten we al confituur van appel en pompoen


Een scheutje rozemarijnolie over de aardappeltjes in de oven of over het te braden vlees is lekker!


Wie een geknikkerverfd kaartje ontvangt is zeker blij!


een kaarsje zorgt altijd wel voor sfeer!




aan deze kaartjesslinger hangen de kerstkaartjes stijlvol.


ons dennenappelmannetje



De winkel blijft een populaire plaats.


Ilyano zorgt ervoor dat onze klas proper blijft.




Dinsdag na de kerstmarkt staat er een grote doos in onze klas.
Wat zou hier toch in zitten?


Helpende hand Ferre klopt eens op de doos.


hij probeert de doos op te heffen, maar het lukt niet echt, hoewel
'ik heb de doos toch wel kunnen heffen hoor!' geeft Ferre ons toch nog mee.


Ferre krijgt hulp van zijn vriend Finn om de doos open te maken.



Wat een enthousiasme: 'er zit een oven in, dan kunnen we koekjes bakken, yes!'


We halen de doos met de oven uit de doos.
Er blijft een grote doos over.
Kan daar een kleutertje in?
Ferre wil het als eerst proberen.



Is er nog plaats voor een vriendje?
't Is maar een woord, Khaan is meteen kandidaat om dit uit te testen.




De doos blijft vandaag zeker nog in onze klas, want dit is best wel leuk speelgoed!
De oven wordt nu echt uitgepakt.


Onze kleutertjes zijn heel erg blij, ze zien het al helemaal zitten om koekjes te bakken!


Er is nog een blije verrassing, juf heeft cadeautjes meegebracht, 't is wel even spannend, want is er een cadeau voor iedereen?










Oef! Er is voor elke kleuter een pakje!

Een groepje kleuters schilderen een boom, andere kleuters stempelen hun handen voor de nieuwjaarsbrief voor de familieleden.





We maken een puzzel.



en we kleuren kerstballen met wasco's





nadien schilderen we met een waterige verf over de kerstbal.
Het lijkt alsof we toveren, waar we met de wasco kleurden blijft de verf 'niet plakken', waar we niet met de wasco kleurden, blijft de verf zitten.











We versieren de kerstboom met knopen, maar we doen dat niet zo maar, we kijken goed naar de kleur en de vorm.





We schilderen elk 4 isomo bollen












Kerst en Rudolf het rendier zijn met elkaar verbonden, onze Rudolf is in de maak!









Onze Juleskes vingerverven een ster om een kerstboom te versieren.






Onze Nijntjes knippen hun ster om de kerstboom te versieren.








Pomponnetjes nemen met een pincet is een leuke opdracht, makkelijk is het niet, het vraagt véél concentratie.






Enkele kindjes puzzelen een kerstboomtekening ineen, het lijkt een makkelijke opdracht, maar niets is wat het lijkt.



Ons mini-mini kerstbomenbosje



Ja, het is vrijdag! Het is feest vandaag!


We maken 'kaneelsterretjes'.
daar hebben we boterhammen voor nodig en suiker en kaneel, ook boter en koekjesvormen van sterretjes.


We mengen suiker met kaneel.


We smeren boter op onze boterham


dan strooien we het suiker-kaneelmengsel over onze boterham



en dan drukken we met de koekjesvorm sterretjes uit de boterhammen
























De sterretjes gaan op de bakplaat



en dan gaan ze de oven in!


Na een kwartiertje komen ze uit de oven


Voorzichtig proeven, zal dit lekker zijn, zal het niet te warm zijn?
Iedereen proeft en iedereen wil nog, we kunnen er dus vanuit gaan dat de kaneelsterren lekker zijn!






Van eten krijg je dorst, we mogen kiezen of we champagne of appelsap drinken.






We krijgen allemaal een klein cadeautje van juf, maar een cadeautje hoeft niet altijd geld te kosten.
We geven allemaal een kusje op een kaartje, we kiezen aan wie we dat kusje geven en we zeggen waarom. Verwoorden waarom we iemand een kusje geven is echt niet makkelijk, maar we doen ons best en er worden mooie, lieve dingen gezegd!



Om beurten mogen de kleutertjes een kaartje uit de Nijntjetas nemen.


Goed kijken wie zijn of haar symbool op het kaartje staat en dan het pakje voor die kleuter zoeken in de kerstboom.




Het pakje overhandigen aan de kleuter, maar wacht nog even, het pakje nog niet openmaken, we wachten tot iedereen zijn/haar pakje heeft.

























Het kan ook zijn dat je je eigen symbool uit de tas haalt.






Een spannend moment, we maken onze pakjes open.





de cadeautjes worden enthousiast onthaald!








Onze Rudolf krijgt nog ogen, ah ja anders ziet hij niets!




En dan is het tijd voor vakantie!
Oh wat zou juf graag een vlieg zijn om te horen hoe we onze nieuwjaarsbrief voordragen.
Het oefenen van de nieuwjaarsbrief was echt wel leuk, vooral het tellen van 10 naar 1 was vaak komisch.  Bij de kleutertjes in onze klas is dit geheugen, woorden uit het hoofd leren, als we ze vaak genoeg horen, dan kunnen we dit memoriseren.  Echt bewust van buiten leren doen we alleen maar met de nieuwjaarsbrief of het versje of liedje voor moederdag of vaderdag.
Het aftellen ging soms 10, 9,8,5, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, tegen het einde van de week konden we het bijna feilloos.
Hopelijk hebben jullie bij het zingen van ons nieuwjaarslied ook genoten!
En dan genieten van de vakantie, zeker ook voldoende rusten, zodat we op 6 januari weer fris en monter naar school kunnen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten