vrijdag 4 januari 2019

Jingle bells, jingle bells, de kerstman komt eraan!

De Sint is weer naar Spanje vertrokken, de Zwarte Pieten gaan zich goed douchen of baden zodat ze al het roet weer kwijt zijn en dan gaan ze eventjes lekker niets doen om te bekomen van hun harde werk.  Als de nieuwe kalender begint gaan Sint en de Zwarte Pieten weer aan het werk.

Juf heeft een doos uit het berghok gehaald, wat zou daar in zitten?


'Een grasmat' vermoedt Ruben
Ferre lijkt een beetje boos te zijn, misschien kan hij beter aan de andere kant van de bank staan, dan kan hij ook eens piepen...


'Ja, 't is gras!' en dan is het even stil
'of toch niet'
'Maar nee, 't is een kerstboom!'


Het is geen echte boom, het is een namaakboom, en eerlijk gezegd, hij ziet er toch wel raar uit.


'de top moet er nog op!' merkt Lucie op.
Ja, de top moet er nog op.


We gaan onze klas nog een beetje reorganiseren, zodat we de kalender goed kunnen blijven zien en we gaan onze boom ook nog fatsoeneren, zodat het er ook als een boom uitziet.
De batterij van het fototoestel is plat, maar ja deze werken kunnen we moeilijk uitvoeren met het fototoestel in de hand.

Onze kerstboom is groen, de spar in de natuur is ook groen, of beter gezegd, de naalden van de spar zijn groen.  De spar is een boom zonder bladeren, hij heeft naalden, en ja naalden die prikken.

Wij gaan een schildersdoek groen maken met groene verf en een nagelborsteltje





met een gekartelde spatel 'tekenen' we een kerstboom op het schildersdoek.





Na de speeltijd vertellen Emilie en Jules over het voorbije weekend.



Emilie en Jules genieten er nog van!




Kerstmannen en -vrouwen gesignaleerd.





De guitige kerstman




'k Zit zo gezellig in mijn hoekje, met mijn allerleukste boekje



Je kerstmankleren aantrekken, dat is een hele opdracht!



Je kan voor een alternatieve stijl kiezen wat betreft 'het dragen van de kerstmuts'


Maandagnamiddag zitten alle kleuters samen in onze klas.
We praten nog even na over Sinterklaas.
Waarschijnlijk vaart de Sint en zijn gevolg nu naar Spanje, we bekijken de vaarroute op de kaart van Europa.


De kerstman, die woont helemaal in het noorden, we bekijken op dezelfde kaart van Europa waar de kerstman woont.


Vrijdag is het lichtjeswandeling.
We wandelen dan onder de kerktoren van Buken en houden enkele keren halt om te zingen, de leerlingen van de 3° graad tonen hun haka en alle leerlingen zingen een liedje, begeleid met lichaamspercussie.
Ook de kleuters, we bekijken de verschillende symbolen die in 'bim bum' voorkomen.
Wij brengen de traagste versie, de eerste graad voert het liedje iets sneller uit, de 2° graad nog sneller en de 3° graad neemt de snelste versie voor haar rekening.




oefening baart kunst, het gaat al vlotjes









We hebben nu wel een kerstboom, er hangen lichtjes in, maar we willen onze kerstboom nog wel versieren.
Oeps, deze kerstbal uit juf haar kindertijd, kunnen we niet meer in de boom hangen, die is stuk.
Scherven brengen geluk, oef!


We hebben een bak vol met kerstballen.


Om beurten kiezen we een kerstversiering en hangen het in de kerstboom.
We letten erop dat we de kerstversiering verspreid in de boom hangen.





















Na het versieren van onze echte boom, versieren we nog wat bomen.
Deze boom versieren we niet zoals we zelf willen, we moeten goed kijken naar de kleur en de vorm.




Het schildersdoek dat we gisteren helemaal groen maakten is droog, we gaan het versieren.









We maakten ook een groepswerk op schildersdoek,
dit mooie werkje kon je zien op de lichtjeswandeling.



In de herfst kregen we van Gilles zijn opa houten schijven, het was de bedoeling om er een herfststukje mee te maken, maar in een kleuterklas verloopt niet altijd alles zoals vooraf uitgestippeld, er kruist al eens iets anders ons pad en dan bewaren we iets 'in de koelkast'.
In het thema Kerst hebben we een leuk idee om de houten schijven te verwerken. 
De kapoenen van de 1° kleuterklas maken er 'Rudolf, het rendier' van.
Eerst waren we al takjes gaan zoeken in onze schooltuin, we zochten fijne takjes.
We knippen of breken de takjes op maat en maken er een gewei van.
We geven onze Rudolf een rode neus en natuurlijk krijgt hij ook ogen, anders kan hij toch niet zien!
Wij leggen alles op de plaats zoals wij het willen, juf plakt alles vast met het lijmpistool.







Volgende week vrijdag is het de laatste schooldag van 2018, het is ook meteen de afsluiting van ons eerste trimester.
Die dag is het in elke klas feest, juf blijft dan de hele dag in onze klas, er is dan geen muzische vorming in de lagere school.
Wat zullen we eten, pannenkoeken, wafels of kanneelsterren.
Emilie stelt voor om cake te bakken, maar dat lukt niet, vroeger had juf een oventje, maar die is stuk en het oventje op school is ook niet meer ok, we kunnen er geen cake meer in bakken.
We gaan stemmen.  Elke kleuter krijgt een blokje, de kleuter zet zijn/haar blokje bij zijn/haar favorietje.











Oeps, de toren bij de pannenkoek en de toren bij de wafels zijn even hoog, we hebben 4 stemmen voor pannenkoeken en 4 stemmen voor wafels, slechts 1 stem voor de kaneelsterretjes.


Luna heeft voor de kaneelsterretjes gestemd, zij zal de beslissende stem uitbrengen, eten we pannenkoeken, of eten we wafels?
Luna gaat voor de wafels.



Volgende week is feest!
Bij feest horen pakjes, dat komt in orde, juf heeft voor iedereen een pakje.
Bij feest hoort ook lekker eten, dat komt ook in orde, we hebben net beslist dat we wafels gaan eten.
Bij onze wafels zullen we ook slagroom kunnen eten en chocoladesaus en ijs.


De liefste kerstmannetjes en -vrouwtjes.

















De nieuwjaarsbrief voor mama en papa maken we zelf.
We maken vuurwerk!
Om te weten wat vuurwerk is bekijken we een filmpje op youtube.









Onze nieuwjaarsbrieven zijn klaar, enkelen zijn al ingepakt.




Het prentenboek waar juf zoveel van houdt!
En ja hoor, wij vinden het ook een heel mooi verhaal.


Een cadeautje voor onze mama en papa.
Een theelichtje, we wilden de versiering met een wattenstaafje aanbrengen, maar we hebben uiteindelijk onze vinger gebruikt.





De pakjes liggen klaar onder en in de kerstboom, we moeten nog even wachten om ze open te maken.



Nog een leuk verhaal om naar te luisteren


We oefenen onze kniptechniek.
We knippen driehoeken van verschillende grootte.




Aan de andere tafel kleuren we kerstversiering.




Oh, prentjes i.v.m. Kerst.


Helpende hand Ruben kiest de kerstboom


Er staan opdrachtjes op de achterkant van de tekening.
Juf verstopt het muziekdoosje ergens in de klas, iemand moet het muziekdoosje zoeken, goed luisteren waar het geluid vandaan komt, dan kan je de muziekknuffel vinden.
Voor de meeste kleuters lukt dit vlot.


Gilles kiest de kerstman



Op de achterkant van de tekening staan zinnen, wij zeggen of ze juist op fout zijn.
Er staan wel gekke zinnen bij!


'Juf, wat is dat eigenlijk?' wil Lucie weten.
'dat is mijn ukelele' antwoordt juf een beetje verbaasd 'heb je nog niet gehoord en gezien dat ik op mijn ukelele speel?'
'Nee, kan jij dat?' nu is het Lucie haar beurt om verbaasd te kijken.


'ja, ik zal nog eens spelen.'
Het was inderdaad al even geleden dat juf haar ukelele er nog eens had bij genomen, juf speelt een kerstliedje op de ukelele.
Juf zingt het lied ook, maar als juf ukele speelt en zingt, duurt het lied plots heel wat langer.
Terug wat meer oefenen, juf!


Enkele kindjes hebben nog niet gekleurd en geknipt, zij willen dit nu doen.




De uitgeknipte driehoekjes worden een kerstboom.
De kleinste driehoek komt bovenaan, de grootste onderaan.





Onze kleuters maakten Rudolf, het rendier van de houten schijf, onze peutertjes maakten een Rudolf van een kaasdoosje.
'Juf, wij wilen ook zo'n Rudolf met een lampje maken.' opperden enkele kleuters.
'Maar ja, als jullie dat graag willen, dan mogen jullie dat!'


En dan is het de laatste vrijdag van het eerste trimester.
'Gaan we nu de pakjes open maken?'
'Nee, nu nog niet, we gaan eerst het deeg voor de wafels maken.'
Alle kleuters steken een handje toe.












Het deeg is klaar en kan rusten, wij kunnen onze pakjes verdelen en open maken.
(er is blijkbaar een spatje van het deeg op de lens gekomen, vandaar dat de foto's wat wazig zijn in het midden. Helaas ik heb het pas gezien toen de foto's op de computer kwamen)










Als iedereen een pakje heeft kunnen we onze pakjes open maken.

















Joepie, allemaal blije gezichtjes!

Het is tijd voor de lunch!
'oei juf, ik heb geen brooddoos mee'
'ah nee, je moest toch geen brooddoos meebrengen vandaag'
'nee, want wij eten hotdogs!'
Alle kleuters kiezen voor een hotdog met ketchup, alleen juf eet een hotdog met mosterd.







Na de middag bakken we onze wafels.



Oei, die zijn nog niet klaar, nog even bakken.


Iedereen kiest voor ijs en chocoladesaus en slagroom.

















Het was lekker!
Mijn kleutertjes hebben heerlijk gesmuld en ze hebben ervan genoten.
En ik, ik heb genoten van mijn bengeltjes te zien genieten!
Mooi om te zien hoe sommige kleutertjes al echt kunnen genieten van eten, er zijn al kleuters die hun eten 'degusteren'.

Wij hadden een mooie eerste trimester.
Wij hebben maar één voornemen voor 2019, we gaan het minstens even mooi maken als onze vorige trimester!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten