zaterdag 6 oktober 2018

Beestig Bezoek!

Maandag krijgen we speciale gasten op bezoek, ze zullen een week logeren op onze school.



Terwijl mama het dierenhok en de hekjes klaar zet, komt Vera even op bezoek in onze klas.
Onze kleutertjes voelen zich wel héél groot nu er een kleiner meisje op bezoek is!
Al onze kapoenen willen meteen een kleine zus als Vera bij hen thuis.
'Maar Elena, jij hebt toch al een kleine zus, Nora' zegt juf
'ja, maar die kan nog niet lopen' is het de onmiddellijke reactie van Elena...








Gilles heeft zijn koffer mee naar school gebracht.
Juf denkt dat Gilles zijn pyjama en zijn tandenborstel meegebracht heeft, maar nee, zo is het niet!




Gilles heeft allerlei documentatie mee i.v.m. ons thema.
Wat leuk, boekjes, een spelletje, eten voor het konijn en voor de kippen en een varken, nee geen echt natuurlijk, een speelgoedvarken!




We hebben ook onze laarzen mee, die gaan we nodig hebben deze week.


Van wie zouden deze laarzen zijn?
'Ah, van jou juf want ze zijn groot.'


Onze laarzen op een rij.


Juf vindt de laarzen van de kleuters zo mooi en wil ze eens passen.
'ze passen niet juf, jouw voet is te lang!'
Wat jammer toch...



Vera wil juf haar schoenen wel eens passen.


Zouden juf haar laarzen voor ons passen?
We proberen het!


'ja, ze passen!'


Zouden ze voor Mats ook passen?



Gilles doet meteen zijn laarzen aan, die van hem zijn veel mooier dan die gele laarzen van juf.


Elena en Vera zijn vriendinnetjes.


Onze jas nog aan en we kunnen naar buiten!
We mogen helpen bij de opstelling.



We gaan ook al eens piepen om te weten wat er in de hokjes zit.





Wat zou er in de auto zitten?



Schapen en geiten.


Deze hokken zijn voor de kippen en het konijn en de cavia.







De sterke meisjes en jongens van de 2° & 3° kleuterklas laten zien dat ze sterk zijn.




Onze jongste kleuters kunnen ook al een handje helpen.




We gaan een kijkje nemen bij onze konijntjes, die willen we natuurlijk niet verwaarlozen!



hooi voor de geiten en schapen.









stro voor het geiten en schapenhok.




















daar komen de geiten







en de schapen



zo, de dieren zijn ter plekke.






De diertjes houden ervan geborsteld te worden.











In de koffer zit een hoorn, 'dat is van de koe' verduidelijkt Ruben


'Als je dat vooraan op je hoofd zet, ben je een unicorn' suggereert Liv 


Onze laarzen gaan uit en onze schoenen weer aan, oeps, juf wil weer onze schoenen aandoen.
'maar nee juf, je voet is te lang' legt Gilles uit.
Ja, 't is waar.  Hoewel juf op kleine voet leeft, zijn deze schoentjes toch te klein...







Juf neemt er een vouwboekje bij.
'Is dit een poes?'


Jaaaaa!


Oh nee, nu niet meer, het is nu een eend


en nu is het een papegaai


het is een octopus geworden, of is het 'een okterpus'


wauw dit is een vogel,
er is wat discussie, is het gewoon 'een vogel' of is het 'een pinguïn'
Juf denkt dat het een kaketoe is.

Het is wel een bijzonder boekje, een poes wordt een kaketoe.
'dat is grappig, juf!'


Kan een pinguïn geluid maken?
'NEE' zegt Mats heel overtuigend,
'ik denk het wel' meent Ruben
We zoeken het op, en ja hoor een pinguïn maakt geluid.
We luisteren meteen ook nog naar andere dierengeluiden.


Maandagnamiddag gaan we met alle kleutertjes naar de zolder, naar de muzische klas.


Wat is dit?
'dat zijn buizen om muziek te maken'
inderdaad, dit zijn boomwhackers.
We bekijken ze aandachtig en verwoorden wat we zien, we vertellen waarin de boomwhackers gelijk zijn en waarin ze verschillen.





Er zijn lange en korte boomwhackers, en ze hebben verschillende kleuren.
'er zijn wel 2 rode, maar ze zijn niet evengroot, er is een grote en een kleine'


We leggen de boomwhackers van groot naar klein, of van klein naar groot.









Zo, de boomwhackers liggen van groot naar klein.
Juf bespeelt de boomhackers één voor één.
De boomwhackers hebben niet alleen een andere kleur, ze klinken ook allemaal anders.


We experimenteren zelf en gaan op zoek naar de mooiste klank.

















We moeten goed opletten, als juf de boomhacker in de lucht steekt, die net hetzelfde is als de boomwhacker in onze handen, dan mogen we muziek maken met onze boomwhacker.
Dat is concentratie!  (en dat in de namiddag...)
Helaas, daar gaat de bel, het is speeltijd, we gaan dit zeker nog een keertje doen!

Na de speeltijd gaan we de diertjes verzorgen.
wij zorgen voor de kippen, we geven ze eten.


We bekijken de fiche goed om te weten wat we precies moeten doen.






We gaan de cavia toch ook nog eens begroeten en aaien,


net als het konijn.


De schapen en de geiten willen we ook nog wel wat aandacht geven.









Wat was dat vreemde ding van vorige week nu eigenlijk?
Is dat nu echt een spelletje, hoe wordt het dan gespeeld?


'Maar nee, dat is geen spelletje!  Dat is om bloemen plat te drukken' weet Boris ons te vertellen.
Inderdaad, het is een bloemenpers.
Boris geeft ons een demonstratie hoe we de bloemenpers moeten gebruiken.


Tussen de kartonnetjes leg je dan de bloemen die je wil drogen.
Wij leggen er beukenblaadjes tussen, zodat we het plantenontdekboek van de beuk kunnen afwerken.



alles wordt weer vastgeschroefd en de blaadjes kunnen drogen.




Dinsdagochtend gaan we de diertjes verzorgen.
Schoenen uit en laarzen aan.


onze laarzen op een rijtje, en onze schoenen staan ook netjes naast elkaar op een rij.



We gaan op de kalender eens kijken wat onze taak is.
De geiten en de schapen voederen.



We nemen de fiches erbij om te zien wat het precies betekent.



De geiten en schapen hebben flink gegeten, alles is op!
De zak is helemaal leeg!



De zak weer vullen met hooi, wat naast de zak en bak valt, rapen wij wel op!


Onze vriendjes kunnen weer smullen.



Het water verversen we, schoon drinken is belangrijk.


Een bakje korrels voor de geiten en een bakje korrels voor de schapen.
Smakelijk eten, vriendjes en santé!





Als we de diertjes verzorgd hebben, gaan we onze handen wassen.
Mouwen omhoog,
handen nat maken,
zeep nemen = 1x pompen,
handen goed wrijven,
handen spoelen,
handen drogen,
mouwen weer naar beneden,
en klaar!


In de didactische map zitten leuke spelletjes en ook een heleboel afbeeldingen van dieren, we bekijken al de dieren, soms discussiëren we over de naam van het dier, dan roepen we de hulp in van Rover, hij is een echte natuurkenner!







Juf heeft ook nog een leuk spelletjes.
Het schaap heeft wol, de kip is bedekt met pluimen.
wij blazen de wol naar het schaap en de pluim naar de kip.
Goed richten, adem doseren, kortom concentratie!









We bouwen een hok voor de dieren, een hok voor de koeien, een hok voor de varkens, een hok voor de schapen.  De diertjes moeten er allemaal in kunnen en ze moeten ook nog plaats hebben om te spelen.





Deze dieren hebben zeker voldoende ruimte om te spelen en te ravotten!


Een ander groepje kleuters plakt een schaap.
We plakken echte schapenwol, dat is niet makkelijk hoor!









Woensdag zorgen we samen met juf Tessa voor de diertjes en doen we nog allerlei andere leuke dingen!

Traditiegetrouw gaan we op donderdagochtend turnen met juf Laurien.
Als we weer op school zijn is het achtereenvolgens speel- en picknicktijd.
En dan gaan we op stap.
We trekken allemaal een fluo vestje aan en gaan op stap.
De oudste kleuters nemen een jongste kleuter bij de hand en we vertrekken.
We gaan naar Moes.  Moes is de oma van Ferre, maar Moes is ook kunstenares.
Zij woont in Buken en heeft een etalageraam, daar gaan we eens kijken.  Morgen gaan wij werken met klei, en we kunnen altijd wel inspiratie gebruiken.
Juf heeft de batterij van het fototoestel geladen, we zijn er helemaal klaar voor!
Juf neemt weer véél foto's.
We bespreken de beeldjes, we zien kindjes, mama's, we denken dat we Rune en Ferre herkennen, er zit ook een kindje op een schommel, en we hebben een monstertje ontdekt!
Als we weer op school zijn, verzorgen we onze diertjes, de geiten en de schapen borstelen, dat is onze taak vandaag.
De kindjes van juf Carine maken het hok schoon.
Juf neemt haar fototoestel er weer bij en dan merkt ze dat het geheugenkaartje niet in het fototoestel zit!
We horen plots een gejammer en kijken juf een beetje raar aan, juf Carine bekijkt juf met grote vragende ogen en dan verklaart juf Chantal zich nader.
'Ja' zegt juf Carine, 'zo'n dingen kunnen gebeuren.'
Juf had vanmorgen de foto's van eergisteren op de computer gezet en het geheugenkaartje zat nog in de computer.






















De wol van het schaap is lekker zacht!




Vrijdagochtend logeren we even bij juf Carine, samen met haar zorgen we voor de diertjes.
Onze juf komt een beetje later naar school, ze is eerst naar het ziekenhuis voor een onderzoek.
Na de speeltijd gaan alle kindjes kleien, ah ja, daarvoor zijn we gisteren naar Moes haar kunstetalage gaan kijken.
We krijgen allemaal een klompje klei en we kneden en rollen en creëren.
Het is de bedoeling dat we een diertje maken, we rollen ook drolletjes, van konijnenkeutels tot geitenkeutels tot heus drollen...
Maar ja, we komen ook tot een diertje, soms...






































Alle kleutertjes samen in de klas en twee juffen om te begeleiden, dat kan niet anders of er komen fantastische dingen tevoorschijn!
We hebben genoten van onze week, volgende week zijn de diertjes dan wel niet meer op school, maar we gaan toch nog even door met ons dierenthema!
Is het dan nu volgende week?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten