maandag 11 september 2017

Onze eerste schoolweek.

Juf verwachtte wat traantjes vanmorgen, maar nee hoor, onze jongens kwamen vrolijk en blij weer naar school.

We voeren de 'helpende hand' weer in.
De helpende hand is een belangrijke taak.  Hij mag het licht aan en uit doen, hij mag de eerste in de rij staan, hij is de weerman en nog zoveel meer.


Vandaag is Senne onze helpende hand, hij hangt de wolk bij het weerhuisje.



In onze klas hangt een luchtballon


Uit de vele knuffeltjes kiezen we 1 knuffel




Die knuffel krijgt ons kenteken, 's avonds leggen we onze knuffel in bed


's ochtends maken we de knuffel wakker en leggen we hem in de luchtballon, als er geen knuffeltjes meer in het bed liggen, zijn alle kindjes op school.


We stempelen ons kenteken




Juf maakte er een placematje van, maar ze vergat een foto te nemen, die hebben jullie nog te goed.

Brandweerman Aaron maakt zich klaar voor een interventie.



Maandagnamiddag komen de kleuters van juf Carine op bezoek in onze klas.


Op de speelplaats doen we een ritmieklesje met onze boekentas.
We stappen, lopen, huppelen binnen een afgebakende ruimte, we zetten onze boekentas voor, achter, tussen onze benen, en we doen nog zoveel meer.



















Na de speeltijd leest juf een prentenboekje voor.




Dinsdagochtend bekijken en vergelijken we onze boekentassen.
We hebben allemaal een boekentas die sluit met een ritssluiting.






Aaron probeert of je ook kan bouwen met de boekentassen, maar dat is toch niet zo'n fantastisch idee.


We gaan een boekentas stempelen, maar eerst stempelen we ons kenteken op ons blad.







Onze boekentas is klaar.


allemaal boekentassen, en kapstokjes met een kenteken boven, we hangen de boekentas aan de kapstok met hetzelfde kenteken.










Dinsdag na de speeltijd turnen we met juf Laurien.









Het is een bijzonde weer vandaag, er zijn wolken, maar we kunnen ook een glimp van de zon opvangen.
Aaron hangt de zon achter de wolk, want de zon is nog verstopt achter de wolken.


We maken een puzzel.
Mats, start met de 'rode puzzels', dat zijn de inlegpuzzels.
Telkens Mats een puzzel gemaakt heeft, mag hij een stempel zetten, als hij 6 puzzels helemaal gemaakt heeft, is zijn rode puzzelkaart vol, dan mag hij volgende keer een gele puzzel proberen te maken, dat is een puzzel met 4 stukjes.


Aaron maakt donker blauwe puzzels, dat zijn puzzels met 6 stukjes.
Aaron heeft 6 puzzels met 6 stukjes gemaakt, zijn blauwe puzzelkaart is vol, volgende keer maakt Aaron donkergroene puzzels, dat zijn puzzels met 9 stukjes.


Senne maakt puzzels met 9 stukjes, dat zijn de donkergroene puzzels.



We hebben afbeeldingen van een boot, een bal, een blokkenkasteel en een beer, telkens in rood, blauw, geel en groen.


We hebben een groot bord waar we de prenten en de kleuren zien.



We hangen de afbeeldingen op de juiste plaats.
Makkelijk is dat niet, maar het lukt ons toch aardig!






Dat hebben we goed gedaan!


'Kijk, ik maak mijn eigen versie van de visjes op het mozaïekbord!'


Op vrijdag houden we onze gevoelenskring.
We zien een blije Jules.  Juf wil weten waarom we denken dat Jules blij is.
'dat zie je toch aan zijn gezichtje' maar nee, juf ziet het niet.
'je kan het ook aan de mond van Jules zien, die lacht'


We kunnen moeilijk uitleggen wat ons blij maakt, maar we kunnen wel allemaal blij kijken.




Hier is Jules verdrietig, of is het droevig?
Je kan het weer zien aan zijn mond.


Onze droevige snoet is een beetje grappig.
We kunnen niet uitleggen wat ons verdrietig maakt.




En dit is een boze Jules.


We zijn niet vaak boos, maar we doen ons best om eens boos te kijken.




Jules is bang, of is hij aan het denken...
Aaron is bang van de krokodil.  'Heb je hier al een krokodil gezien?' wil juf weten.
'neen, een echte krokodil niet, maar een speelgoedkrokodil wel' antwoordt Aaron heel ernstig.
Juf geeft niet op: 'moet je dan bang zijn voor een speelgoed krokodil, is die echt?'
Aaron gaat onverstoorbaar verder: 'neen, een speelgoed krokodil is niet echt, maar ze kan je wel bijten en dat doet pijn.  Ze kan in je bil happen.'
'Heeft de speelgoed krokodil al in je bil gehapt?' vraagt juf ge├»nteresseerd.
'Ah nee, want ik ben snel, en dan ben ik snel weg'
Senne en Mats luisteren geamuseerd.
En ra, ra, waar zijn Mats en Senne bang voor?
Inderdaad voor een krokodil.
We zijn nergens anders bang voor.


Dit zou onze bange snoet kunnen zijn




We zijn allemaal blij, maar we kunnen niet echt zeggen waarom.
We zetten ons kenteken allemaal bij de blije Jules.


Juf heeft ons kenteken in stukjes geknipt, maar niet getreurd, wij maken ons kenteken weer helemaal in orde.







Dat klusje is weer geklaard!


Er is vast wel ergens een bandje dat nog een gitarist kan gebruiken...


Autospecialist Mats.


brandweerman Aaron staat paraat



We deden nog meer leuke dingen, maar juf loopt nu niet constant met haar fototoestel rond.
We hadden een leuke eerste week, we kijken al uit naar volgende week!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten