vrijdag 5 mei 2017

Een spectrum aan kleuren!

Het is vandaag een bijzondere dag.
Als we op de speelplaats komen, zien we dat er 'iets' geschilderd is, wat zou dat kunnen zijn?
Een slakkenhuis, een muts, een draaikolk, het zijn veronderstellingen van de grote kinderen, want wij hebben er geen idee van.
Dan wordt het mysterie onthuld, het is het nieuwe logo van onze school.
Ah ja, onze school krijgt ook een nieuwe naam, maar die verklappen we niet meteen.
Alle leerlingen van peuterklas tot 6° leerjaar worden in groepjes verdeeld en gaan in elke klas 1 of 2 workshops volgen.   Als zij goed (samen)gewerkt hebben, verdienen zij een letter.  Met die letter kan dan de nieuwe naam van onze school gemaakt worden.


In onze klas werken we met het logo.
We bekijken het logo goed en maken het logo na.
We kunnen vingerverven, of vingerstempelen


We kunnen snippers knippen of scheuren en die dan in het logo plakken
of we tekenen met een kartonnen mal de vormen op gekleurd papier en plakken dan het logo.




of we kleuren het logo.























Later, als we de naam gevonden hebben, gebruiken we ons logo om een affiche te maken.




Op het einde van de week maken we de naam bekend aan iedereen die het horen wil.
We maakten schildersdoeken met letters.  Onze leerlingen hebben een dans ineen gestoken en de letters zullen aangebracht worden.













Ook onze kleuters zetten hun beste dansbeentje voor op 'alle kleuren van de regenboog' van K3.
Zij kregen hierbij hulp van dansjuffen Maja, Kato en Luna.








Juf dacht dat ze een vreemd voorwerp had meegebracht...
Maar nee hoor, Boris wist meteen te vertellen dat dit een bloemenpers is, om bloemetjes en plantjes te drogen.


Op de gele dag leren we over Geel
We hebben een gele hoepel, daarin zit een gele draad.


We gaan op zoek naar allerlei gele spulletjes in onze klas.


We stoppen de gele spulletjes tussen de draden in de hoepel.



Dan trekken we de tuin in.
We gaan er op zoek naar paardenbloemen.
Paardenbloemen zijn geel, maar hun stengel en hun blaadjes zijn groen.


We plukken paardenbloemen.




de groene bladeren en de stengels zijn voor onze konijnen.


De bloemknopjes worden goed gewassen






We gaan paardenbloementhee maken.
Daarvoor hebben we onze theepot nodig.


en het zeefje om onze bloemetjes in te doen.


We plukken de bloemen uit de knopjes


en doen ze in de zeef


In onze fluitketel hebben we water aan de kook gebracht.


Juf giet het heet water op de bloemetjes, dat mogen de kindjes NIET doen, dat is veel te gevaarlijk!


We laten het nu even staan, de bloemetjes moeten 'trekken'


We kunnen ondertussen de tafel dekken.
Voor iedereen een kopje met schotel en een koekje, dat mag zeker niet ontbreken.




Ja, onze thee is klaar!




We hebben juf Carine uitgenodigd op ons theekransje.

Boris en Liv vinden de paardenbloementhee lekker.
Senne proeft eens, en proeft nog eens, maar nee, Senne vindt de paardenbloementhee niet lekker.




Er zijn nog bloemen over, die gaan we gebruiken om tussen onze bloemenpers te leggen.



We moeten de bloemenpers eerst wel open krijgen...




Tussen de kartonnetjes leggen we de bloemen



dan moet onze bloemenpers weer dicht geschroefd worden.




Zo, onze bloemen kunnen drogen.


Na enkele dagen willen we wel eens zien hoe het is met onze paardenbloemen.
Senne probeert de bloemenpers te demonteren.


't is gelukt!





We vullen onze planten-natuurboek aan met de gegevens over de paardenbloem.






We gaan zelf paardenbloemen maken met een vork!




we maken ook meteen een paardenbloem die in zaad staat, 'de blaasbloem'.


daar gebruiken we een afwasborstel voor.









'Kijk juf, Jules heeft een blauwe neus!'
'Ja, een een blauwe trui, en een blauwe broek'
'zijn schoenen zijn ook blauw'.

We leren het liedje, 'Jules heeft een blauwe neus'.


Wij krijgen ook allemaal een blauwe neus.



Vandaag hebben we een blauwe hoepel in onze klas, met blauwe draden.


We weten zelf dat we op zoek gaan naar blauwe spulletjes om tussen onze hoepel te stoppen.



We 'rollen' blauwe lucht



Op onze gele dag stempelden we een zon, vandaag knippen we de zonnestralen.
Dat is volop concentratie, maar we kunnen het wel héél goed!





Als onze lucht droog is, kunnen we de zon en de zonnestralen plakken.





volgende week gaan we op schoolreis, we telefoneren naar juf Chris om te vragen of ze met ons mee kan gaan.



De leerlingen van juf Nancy hebben ook over de paardenbloem geleerd, zij hebben paardenbloemenconfituur gemaakt en wij mogen proeven.




In de constructiehoek gaan we bouwen, maar we gaan niet zomaar bouwen, we rollen de dobbelsteen en kijken welke kleur bovenaan ligt, we nemen een blok in die kleur en bouwen een toren.
Als 'wit' bovenaan ligt, mogen we zelf een kleur kiezen, als 'zwart' bovenaan ligt, moeten we een beurt overslaan.








We zoeken uit wie de hoogste toren heeft



Wie de meeste blokjes heeft, heeft ook de hoogste toren.


Maar heeft wie de langste rij heeft, ook de meeste blokjes?

We moeten even denken, het is Boris die eerst reageert:
'Ah nee, ik heb de langste rij, maar dat komt omdat ik grote blokjes gekozen heb, ik heb evenveel blokjes als Violetta en Senne'
De klasgenootjes bekijken het eens


We leggen de blokjes naast elkaar, maar 't is niet makkelijk.
'conservatie' is nog moeilijk bij onze jongste kleutertjes, maar ooit komt het.


Zou vandaag rood in de belangstelling staan?


Liv, Jules en juf hebben rode kleren aan vandaag.


We hebben allemaal een rode neus!


de bloemetjes krijgen een rode kleur met  vingerverf.




We sorteren kaartjes per kleur



Boris wil samen met Liv een piramide bouwen



Senne bouwt een huis.


Op de groene dag heeft Boris een groene trui aan, juf is ook in 't groen, maar we zijn vergeten er een foto van te nemen...

We knippen gras.
We knippen de reepjes niet helemaal af, we knippen tot aan de lijn.




Nu gaan we alle onderdelen samenvoegen en dan hebben we een tafereeltje.





Vrijdagochtend is Senne verdrietig.  Senne ziet er niet verdrietig uit, maar hij zegt dat hij verdrietig is, wij willen natuurlijk weten waarom hij verdrietig is.
'omdat het morgen geen school is, en dan ga jij mij missen'.
Tja...


Senne zijn lievelingskleur is geel,
Boris zijn lievelingskleur is paars en ook wel roze,
Violetta houdt het meest van blauw,
Liv houdt van alle kleuren van de regenboog.

We kijken eens op onze computer welke kleuren er in de regenboog zitten.




We schilderen een grote vlag in de kleuren van de regenboog.





We schilderen ook nog elk een vlag voor ons.








Joepie, Tik-Tak!


blauwtje en geeltje worden groen, net als in het verhaal


het kleine blokje zoekt zijn vriendje in dezelfde kleur.


Na Tik-Tak krijgen we een gele of blauwe neus



Als we dan 'neuze-neuze' doen, krijgen we een groene neus.
Dat vinden we grappig!




We maakten nog een makkelijk werkje.


De kleurenhoepels hangen voor het venster, maar je kan er op de foto niet veel van zien.


Juf vertelde ook nog leuke verhaaltjes.




We hebben weer genoten en kijken al uit naar de volgende week!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen