woensdag 1 februari 2017

We zitten er nog steeds warmpjes in!

Onze kleurrijke sjaals hadden nog franjes nodig, en voila, ze zijn nu helemaal klaar!


Vrijdagavond hadden we nog verf in de diepvries gezet, we gaan eens zien of de verf bevroren is en of we er mee kunnen schilderen.


Ja, de verf is bevroren, we kunnen schilderen met onze ijslolly!








Ons schildersdoek is nu helemaal blauw.


We vonden Boris zijn achtergrond een beetje te donker voor zijn uiltje, dus hebben we witte verf ingevroren en Boris verfde zijn lucht nog eens met wit.


Onze resultaten zijn prachtig.
Juf naaide ogen en een neus op ons viltwerkje en ziezo,
zó mooi kan iets eenvoudigs zijn!
Een trotse juf!





Senne bouwt met de meccano.


Liv bouwt met de houten blokken.


Oh, dit is een aangenaam zacht 'pelsje' dat ooit aan juf haar kap stond.





met de woldraadjes kunnen we kriebelen.


We kriebelen aan onze wangen



en we kriebelen onze neus


we kriebelen ook onze kin


en ja, ook onze buik krijgt een kriebel...


en dan heeft Rover plots een lange staart.


'Hallo ik ben Snoezelmonstertje'


'Wil je weten waar mijn nestje is, volg me dan!'


Waar zou Snoezeltje naartoe zijn?  We zoeken het uit!
Als we zijn spoor volgen, zullen we hem wel vinden.



'We zijn er, dit is mijn nestje, het snoezelhoekje'


Liv en Boris genieten van de gezelligheid in de snoezelhoek, ze spelen er met zachte, wollen materialen en kriebelen zichzelf en elkaar met de woldraadjes.


Op onze computer kijken en luisteren we naar een verhaaltje van het zandkasteel over winterkleren.


In onze ontdekbak experimenteren we met draadjes en wolletjes.




En dan ligt er plots een sneeuwtapijtje, veel sneeuw is het niet, maar we hebben toch sneeuw gezien!





Voor het eerst kunnen we een sneeuwwolk ophangen.


Als het zo koud is, zetten we een lekker warme muts op ons hoofd.





We zijn puzzelkampioenen, we draaien ons hand niet om voor een puzzel van 100 stuks, hoewel we nog maar in de 1° kleuterklas zitten, maar dit zijn toch wel moeilijke puzzels die onze juf gemaakt heeft.  We zijn er even zoet mee.








Juf vertelt het verhaal van Kas.
Kas is een knuffel die gemaakt is door meester Stijn.


Als de kindjes slapen, breit meester Stijn een knuffel.


Op het einde van het boek staat het patroon om zelf een knuffel te breien.
Breien, dat kunnen we nog niet, maar juf kan dat wel, en als we morgen naar de wolwinkel gaan, kunnen we meteen breigaren kopen!


We leren een liedje.


We gaan schrijfdansen, we volgen een spoor.  Het spoor is een wollen draad.
We 'kronkeliedoeën' erop los.






In onze klas spelen we een kleurenspel, en gaan we op zoek naar de langste en de kortste sjaal.



Donderdag gaan we naar 'Het Haakbeest', dat is een wolwinkel in Haacht.
Juf Marleen begeleidt ons.

Buiten staat een toontafel of etalagetafel met een mooi tafereel.
Boris ziet meteen schaapjes, maar we zien ook een baby en een koning en nog mensen en dieren.
Het is een gehaakte kerststal.




en dan komen we in de wolwinkel.
We vragen raad over het garen dat we best kunnen gebruiken om onze Kas te breien.
We kunnen uit heel veel mooie kleurtjes kiezen, dat zal niet makkelijk worden.
Eigelijk zijn alle kleurtjes mooi.


We hakken de knoop door en gaan voor oranje.
Senne geeft de bolletjes gauw aan de mevrouw van de winkel.


er zijn nog hele mooie haak- en breigarens.


Juf had ook nog haakgaren besteld om baby mutsjes te haken en om een poncho voor Anthe te maken, we hebben uiteindelijk wel heel wat bolletjes gekocht, dus er moet wat geteld worden.


We mogen zelf een bolletje garen scannen.






We doen een poging om terug naar buiten te gaan, maar we mogen nog iets kiezen


Waw, wat een leuk potlood, en er staat een pomponnetje op.
We mogen er ook eentje kiezen voor Violetta, zij is helaas ziek vandaag, maar als ze weer op school is, kunnen we haar potlood geven.



Boris wil weten waarom er ballonnen zijn in de winkel.
De ballonnen zitten in de bal


Als je ergens naartoe gaat, kan je de lucht uit de ballon laten, de bal kan dan in mama's handtas en als je ter plekke bent, dan kan de bal weer uit de handtas, mama of papa of ... blaast de ballon op en we hebben ons speeltje.

We willen nu allemaal we eens een bal kiezen en de ballon uit de lucht laten, en het mag ook, de winkelmevrouw laat de lucht uit de ballon, drukt de ballon helemaal plat en blaast de ballon weer op.
En zij doet dit telkens weer met evenveel enthousiasme!








De ballen zijn wel heel mooi, en de keuze is ruim!
Het kriebelt bij onze juf, welk pakketje zal ze eerst kiezen om te maken?



't Is wel leuk in de wolwinkel.


Er is niet alleen brei- en haakgaren in de wolwinkel, maar er zijn nog andere leuke spulletjes, er zijn 'piepertjes', als je een knuffeltje haakt, dan kan je dit erin stoppen en dan heeft de baby een piepende knuffel.


er is ook een balletje met een belletje in, dat vindt Boris het leukst!







Er staat nog een leuke gehaakte knuffel, en ja hoor, daar is een patroon van, in een leuk boekje en er staan nog vele andere leuke patronen in dat boekje, we kunnen het op ons verlanglijstje zetten.


Aan de buitendeur staan paddenstoelen-stoeltjes.







In de klas bekijken we onze aankopen nog eens,
Het haakgaren voor Anthe haar poncho


het breigaren voor onze Kas


haakgaren voor de babymutsen


we kochten ook nog berenneuzen.


Na de speeltijd gaan we weer schrijfdansen.
Juf spuit tafel en onze handen nat en dan laten we onze handen 'kronkeliedoeën' op de muziek.




Dan doen we dit nog eens over met zeep.



en nog eens met scheerzeep



en dan komt er nog verf bij




Onze tafel kreeg een prachtige kleur!
We maakten elk nog een afdruk op papier.


Helaas, zo kan onze tafel niet blijven liggen, we gaan ze schoonmaken.
We krijgen allemaal een washandje over onze handen en als we de muziek horen laten we de washandjes over de tafel dansen.







De tafel is weer proper, de washandjes zijn klaar voor de wasmachine en onze handen zijn klaar voor een goede wasbeurt.


's Middags komt Myrthe een verhaaltje lezen.



Boris en Liv maken een kleuroefening, ze zoeken een paar wanten.




Vrijdag is onze klas goed gevuld, juf Carine is ziek en haar kindjes zijn bij ons op bezoek.
We vertellen het verhaal van kleine uil nog eens, maar met knuffeldiertjes.
Dit is echt wel leuk!







In onze hoekjes wordt goed gespeeld.









We zoeken setjes bij elkaar, welke muts, sjaal en wanten of handschoenen horen bij elkaar?
Als we een setje gevonden hebben houden we ze samen met een wasspeld.










Bij juf Carine leerden we over het letterwinkeltje, maar wij hebben ook letters in onze klas.
Kobe zoekt de letters van zijn naam.



Twee dezelfde wanten, dat is een paar.
We zoeken 2 dezelfde wanten en kleuren ze helemaal hetzelfde.








Vrijdagnamiddag maken we chocomelk.
We hebben melk nodig en chocolade.


een kookpot en een vuurtje zijn ook wel belangrijk.


We gieten melk in een kookpot


Zou de chocolade lekker zijn?
Voor alle zekerheid zal juf eens proeven, en misschien nog eens


'Wij willen ook wel eens proeven, juf!'
Ok, Lennert laat iedereen eens proeven.



Liv giet een pakje chocoladeparels in de melk.


Boris doet net hetzelfde.


Als de chocolade smelt in de melk, wordt de melk bruin.
'kijk juf, de melk is chocomelk geworden!'


We gaan proeven van de warme chocomelk.








We vonden de chocomelk lekker.

Als het weer koud zou worden, zitten wij er alvast warmpjes in!







En de voorbije week, die vonden we leuk!


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen