zaterdag 3 december 2016

Overal schoenen!

Binnenkort zetten we ons schoentje klaar, in de hoop dat Sinterklaas er wat komt in leggen...
De komende week gaan we veel schoenen bekijken en bespreken.


Er zijn wel veel schoenen in onze klas.


Dit zijn de schoenen van juf en onze kindjes.


Juf heeft laarzen, de laarzen hebben veters, maar ook een rits, met de rits kan de laars open,
(wow juf, wat heb jij langen kousen!)


en weer dicht.


Boris heeft veters aan zijn schoenen, maar ook een rits en 't is met de rits dat hij zijn schoenen open en toe doet.


Liv haar gouden schoentjes sluiten op dezelfde manier.


Boris, Liv en juf hebben schoenen met een rits.


Violetta heeft schoenen met veters.


en onze Jules, die heeft schoenen met plakkers.


Boris heeft een tas vol schoenen mee gebracht.


Papa zijn klimschoenen zijn erbij, maar ook mama's hakkeschoenen en zwemschoenen en sneeuwschoenen, maar voor wanneer zijn die sneeuwschoenen nu ook weer, was het voor de zomer, of voor de winter...




Dit zijn wel de meest speciale schoenen.
'Deze schoenen zijn van mij, ik heb ze gedragen toen ik nog een baby was, maar geen kleine baby meer, ik was toen een baby die al een beetje kon stappen'
Dat zijn dan inderdaad wel heel speciale schoenen.


Liv heeft ook schoenen mee gebracht.


De schoendoos gaan we gebruiken voor een knutselactiviteit, zou er nog iets ìn de doos zitten.


Maar ja, er zitten schoenen in!


Er zijn schoenen van mama, van zusje Noor en van Liv.
'van papa zijn er geen schoenen, want hij moest zijn schoenen aan doen'


We zetten de schoenen in groepjes.

'de blote tenen schoenen'


De laarzen zetten we samen in een groepje.



Het groepje pantoffels.


De papa schoenen.


Hakkeschoenen, dat dragen we graag.


De sportschoenen van Jules.


Voor deze schoenen hebben we geen naam.
'dit zijn de schoenen zonder naam' besluit Boris.


We gaan onze winkel omtoveren tot een schoenenwinkel.


We kiezen om beurten een paar schoenen en zoeken er een plekje voor in onze winkel.













Voor de gele laarzen moeten we een beter plekje vinden


'Als we de laarzen daar zetten, dan kunnen we op dat plekje schoenen zetten!'
Ah ja, dat is een goed idee.



Onze winkel is klaar voor opening.
We hebben de schoenen netjes geschikt en we hebben ze meteen per paar gezet.


Juf vertelt het verhaal 'Jules past schoenen'



Wat zou er in die grote omslagen zitten?


Een puzzel, niet zomaar een puzzel, een puzzel van schoenen.













Floris heeft hele grote schoenen meegebracht, we gaan eens meten welke schoenen het grootst zijn.



't Is wel duidelijk, Floris zijn papa heeft de grootste voeten!


Juf heeft een heel oud boek meegebracht, een verhalenboek.
Toen juf een kindje was vertelde haar oma uit dit boek, samen zaten ze dan gezellig in de zetel en oma las een verhaal voor.


Juf vertelt het verhaal over de schoenlapper.
Tijdens het vertellen zijn we heel stil en hangen aan juf haar lippen, het is nóg gezelliger dan anders.


En net als vroeger, toen juf een kleutertje was, namen we de koekjesdoos


er zaten zelfgebakken koekjes in, volgens oma's recept.


Dit is gezellig, eigenlijk is de bel al gegaan, maar we zitten hier zó gezellig en we eten nog een  koekje.


Als we 's ochtends in de klas komen, staat de staf van Sinterklaas in onze klas.
'het is de echte staf, van de echte Sinterklaas' denkt Liv
'De staf is groter dan de kindjes'



maar de staf is kleiner dan juf
'dan is het toch niet de echte staf van de echte Sint, want Sinterklaas is groot en zijn staf is groter'
bedenkt Boris.
We weten niet zo goed hoe die staf bij ons gekomen is, maar we genieten ervan.


We mogen allemaal onze schoenen uit doen.


Kato, van juf Nancy bracht deze schoenen voor ons mee, het zijn niet zomaar schoenen, het zijn Ballet schoenen.
'ja! daar kan je ballet mee doen' zegt Liv enthousiast.


Liv mag de balletschoenen eens passen.


Ze zijn een ietsie pietsie te groot, maar Liv kan er toch haar ballet-talent mee tonen.


Boris wil de balletschoenen ook wel eens passen.


'ik kan ook ballet, kijk maar' en we worden getrakteerd op een privé balletvertoning.


Welke schoenen zouden dit zijn?

'dat zijn voetbalschoenen, en dat is om te voetballen' maakt Boris ons duidelijk.


'Dit zijn echte voetbalschoenen'
Dit zijn inderdaad echte voetbalschoenen, we mogen ze lenen van mr. directeur.


Boris geeft een voetbaldemonstratie


Boris wil de schoenen wel eens passen, maar oei, de schoenmaat klopt niet echt met de voet van Boris.


Ze stappen nogal moeilijk.


Liv wil ook wel eens voetbalschoenen passen.



En ook Violetta wil de voetbalschoenen aantrekken.



We hebben zelfs klompen in onze klas.





Aan laarzen hebben we ook geen gebrek.





Onze benen geraken bijna helemaal in de laarzen.



De sneeuwlaarzen dragen we in de winter, als het koud is.


Pantoffels dragen we binnen.


schoenen met hakken, daar lopen we altijd graag mee rond.




Juf heeft enkele moeilijkere puzzels van schoenen gemaakt.


Ik heb de puzzel gemaakt, juf, zo moeilijk is die niet!




Mijn puzzel is ook bijna klaar.



We kiezen een tekening van een schoen en gaan 'schoenen poetsen'.





Onze schoenen zijn héél goed gepoetst.


We hebben laarzen geschilderd, maat we waren zo in de weer met penselen en verf, dat onze juf foto's vergat te maken.


Zwarte Piet zijn snoet maken we ook zwart met schoensmeer.


We hebben posters van Jules in onze klas.
Jules staat op de foto met een schoendoos, we kijken goed naar de foto en zeggen wat we zien, dan zetten we onze Jules net hetzelfde als op de foto.











Dan spelen wij 'Jules'.






Vrijdag hebben we dansende schoenen.
Onze schoenen krijgen lange veters.
De veters lijken wel touwtjes van marjonetten.
We verplaatsten onze voeten door aan de veters te trekken.


't Is wel een moeilijke opdracht, automatisch verplaatsen we onze voeten, maar onze juf zegt telkens weer dat we aan onze veters moeten trekken en onze voet verplaatsen door aan die veters te trekken.
We vinden het wel grappig en als we ons heel goed concentreren lukt het ons.





De schoendoos die we mee naar school brachten gaan we schilderen, volgende week gaan we er mee knutselen.




We lezen boekjes over Sinterklaas.


Uit de speelgoedreclamefolders kiezen we speelgoed (hoe kan het ook anders!)





We mogen voor elke kant van de speelgoedzak 5 speeltjes kiezen, juf knipt ze uit en wij plakken ze op.



We zoeken de schoen die bij de schaduw hoort.






Onze speelgoedzakken zijn af!





Onze praatplaat valt altijd om, maar Boris heeft er een oplossing voor gevonden,
'Kijk eens juf, ik heb dit gebouwd, zo blijft de tekening staan.'


De kindjes van juf Carine komen geregeld eens op bezoek.




Boris heeft een helikopter gebouwd.



We hebben ons geamuseerd, zo goed dat juf vaak vergat om foto's te nemen, en ja als we dat nog eens zouden overdoen voor de foto, dan zou er toch veel magie verdwijnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen