zondag 1 maart 2015

Een weekje zonder thema.

We werken een week zonder thema.
Er stonden nog enkele leuke activiteiten op de 'to do' lijst.

Maandag vertellen we over de voorbije vakantie.
We kunnen besluiten dat we een leuke vakantie hadden, maar dat we toch wel heel blij zijn dat we weer terug naar school kunnen!
De vissen zijn er ook weer, Blubke en Plons zwemmen weer lustig in hun bokaal in onze klas.
Snoozy de kanarie die fluit zo luid dat je trommelvliezen ervan trillen...

We tekenen een zelfportret.



Jules heeft iets vreemds meegebracht.
Cas, de helpende hand van de dag, onderzoekt het vreemde voorwerp.
'Het is om te schrijven' zegt Cas resoluut, maar vreemd genoeg schrijft dat spul niet...
'het is stuk, dan zal ik het in de vuilbak gooien'
Maar daar is juf niet mee akkoord...


'je kan eraan draaien' ontdekt Rover


'ja, 't is iets om te draaien' beaamt Joren.
Maar die juf van ons is niet zo snel tevreden en ze wil weten waarvoor we het precies kunnen gebruiken.


Millie ontdekt dat je 'het' langer kan maken als je draait.


Kobe wil ook wel eens 'draaien'.


Wannes bestudeert het vreemde ding ook eens.


Siebe doet een ontdekking: 'oei, dat blijft aan mijn rits hangen!'


Zou het ook aan de knoop van Charlotte haar trui blijven hangen?


Of aan Kobe zijn rits?


'Siebe, kom eens proberen of de knoop van mijn broek ook plakt.'


het plakt aan de stoel, het blijft zelfs stevig plakken.


Dit vreemde ding blijft nog even in onze klas, we gaan heel de week op onderzoek.

Toen we over Goudlokje en de 3 beren leerden, brachten Mili en Liv dit leuke boek mee.

Dinsdagochtend vertelde juf het verhaal.


Dan gingen wij op berenjacht!

Juf neemt een bak uit de kast en we kruipen erdoor.
Dit vonden we wel grappig, juf wilde er ook wel eens door kruipen, maar daar hadden wij vanaf het begin geen goed oog in...
De kindjes hadden gelijk, zij konden dit heel goed inschatten, hoe juf ook probeerde en kronkelde, ze geraakte er niet door.
Onze kleutertjes daarentegen...











De volgende hindernis was makkelijker te nemen voor juf.
Voor ons was het af en toe met knikkende knieën.













als laatste hindernis kropen we door de tunnel.







Woensdag is het feest!
Het is al even geleden dat Wannes 3 jaar werd, maar toen was hij niet op school, vandaar dat we nu zijn 3° verjaardag vierden.


Op Wannes zijn kroon staat het cijfer 3


Ook dit is een cijfer 3


we hebben 3 jongleerballen.


we tonen 3 vingers




we hebben een cijfer 3, we hebben 3 jojo's, 3 jongleerballen en 3 ballonnen.


Wannes mag 3 muziekbloemen in de vaas zetten.


Nog eens tellen: 1, 2, 3.


Wannes trakteert met berencakejes. 
Bij een verjaardag horen kaarsjes, maar Wannes blaast pas kaarsjes als we onze verjaardagsliedjescarousel gezongen hebben 




hiep, hiep, hiep, hoera!


Hieperdepieperdepiep HOERA!!!


blazen maar!


Bravo Wannes, gelukkige verjaardag!


We doen onze jas aan en krijgen een berencakje van Wannes.
















Woensdag na de speeltijd komt meester Sanne bij ons in de klas, we vragen hem of hij kan jongleren, en ja hoor hij kan het!


Wij willen ook oefenen, we beginnen met 1 balletje, we proberen het op te gooien en te vangen.
Het lukt bij iedereen bijna, maar als we genoeg oefenen, dan zal het ooit wel eens lukken.



Meester Sanne vertelt het verhaal 'Anna is jarig'.


Als er een kindje jarig is, nemen we de verjaardagskoffer erbij en dan mogen we een spelletje kiezen, wij willen graag nog eens pakjes maken met de blokken.









Donderdag maken we berenpap.
We halen het recept uit dit boekje.



Berenpap is eigenlijk havermoutpap, wij gebruiken lactosearme melk.


Rover giet de melk in de kookpot.


Cas voegt de rest van de melk toe.


Siebe voegt de havermout bij de melk.


Ook Mili voegt havermout bij de melk.


zachtjes roeren.







We mogen kiezen of we bruine suiker, witte suiker of honing op onze pudding willen.
Proeven maar!
Hmm, heerlijk!













Als alles op is en alles is opgeruimd, maken we nog een puzzel.



Vrijdag is het weer feest!
Vandaag vieren we de 3° verjaardag van Lennert.


Lennert heeft cadeautjes mee, misschien zijn het fopcadeautjes...


Hij heeft ook cakejes meegebracht, en kijk nu, er staat een cijfer 3 op!
Kobe herkent het cijfer meteen.


Lennert maakt het pakje open, juf blijft op afstand, want er zou wel eens iets kunnen uitspringen...


neen, er springt niets uit, er zitten puzzels in, de puzzels van Jules en de dieren.


Wat zou er in dit zware pak zitten...



Waw, dank je wel Lennert voor deze mooie cadeautjes.


Lennert probeert de ballon die op het cadeau plakte op te blazen.


3 jaar worden, dat betekent 3 bloemen in de vaas.



en 3 kaarsjes kiezen.


Juf steekt de kaarsjes aan en dan zingen we ons assortiment verjaardagsliedjes.




Hieperdepieperdepiep HOERA!!!


blazen maar!


Zo, zo, taak volbracht!


3 jaar, 3 cakejes.


Een cakeje als picknick, dat willen we allemaal.







Na de speeltijd bouwen we torens, een toren even hoog als op de tekening.
We moeten dikwijls passen om te zien of de toren al hoog genoeg is.






nu bouwen we een toren die hoger is dan de toren op het voorbeeld.



Uit de verjaardagskoffer hebben we het kronenspel gekozen.
We zoeken dezelfde kroon.






Juf heeft verteld wat het vreemd voorwerp is, het is een magneet, 'een telescopische magneet'.
Juf demonstreert hoe je er iets mee kan opvissen uit een rooster.
Dat is leuk, we gaan zeker nog meer leren over magneten.
Met juf Liliane gaan nog enkele kindje op zoek naar wat 'plakt'.






'hé, juf, mogen we nog eens pakjes maken met de blokken, want ik heb dat niet gedaan de vorige keer!'


En dan is de week voorbij.
Jules gaat logeren, hij gaat mee met Lennert. 


Prettig weekend iedereen!

1 opmerking: