dinsdag 2 juli 2013

Wie kruipt daar op haar gemakje, 't is een slakje!

In ons thema van stenen en steentjes hadden we een fossiel dat leek op 'een slak zonder lijf' volgens Nils, en Lora vertelden ons dat ze houdt van slakken.
De slak op zich was wel vaker een gespreksonderwerp, hoog tijd om de slak van nabij te bekijken.
Maandag maakten we de foto voor de Jules wedstrijd, helaas, we hebben niet gewonnen, een volgende keer beter.  We hadden alvast een fantastische belevenis.
De kleuterjuffen hadden om beurten een overleg, dus wij mochten met alle kleuters buiten spelen, en wees maar zeker dat dit ook wel eens leuk was!
Dinsdag bekeken we de slakken van nabij, we hadden véél slakken.
Gelukkig had het de avond voordien geregend, want slakken houden wel van nattigheid.
 
Louie had een prachtige leefomgeving gemaakt voor de slakken, hij had wel wat hulp gekregen van zijn mama.
 
we zien de huisjesslak het groene blad verlaten en we kunnen het slijmspoor volgen op het zwarte blad papier.
 





slakken zijn echte acrobaten, we bekijken ze vol bewondering.
 



 
De slakken krijgen hun eigen plekje in onze klas.
De huisjesslakken bij elkaar en de naaktslakken bij elkaar.
Rob, Louie en Lora kijken er op toe dat ze netjes gescheiden zitten en dat er niemand ontsnapt.
Als de slakken ontsnappen hebben ze geen eten meer en dan gaan ze dood, en dat willen we niet!
 

 
De zomer is eindelijk aangekomen, in onze klas is het heel warm.
De zon staat van 's ochtend op onze klas en het is er subtropisch warm, we klagen niet hoor.
Juf probeert ons kenteken op drinkbekers te tekenen en we moeten water drinken, er is geen protest, we drinken allemaal gewillig onze portie op.
Juf geeft natuurlijk wel het goede voorbeeld.
Water is gezond, 'je wordt er sterk van' zegt juf, 'de boten kunnen varen op water, dus water is sterk, dus van water drinken wordt je sterk'  We zullen juf maar geloven zeker...
 

 
's Avonds nemen we onze potjes terug mee naar huis, maar Lora wil niet.
Lora wil donderdag alle slakken weer mee naar huis nemen, zodat papa de slakken kan bakken, in de oven!  'Papa gaat de slakken kopen in de winkel, maar dit is toch veel makkelijker hé juf'. 
Juf fronst, dat zijn we niet gewoon, we zien juf niet vaak fronsen, maar juf probeert zich de reactie van Lora's papa voor te stellen als zij met al de slakken thuis komt.
Er volgt een hele uitleg dat de slakken die je eet, niet uit de tuin komen, we bekijken de slakken die op het doorschijnende deksel van hun voorlopige thuis zitten en we zien duidelijk het darmkanaal, de slakken kruipen verder en we zien hoe ze het darmkanaal leegmaken.  We willen toch geen kaka opeten.  Het is echt wel beter dat we de slakken vrij laten in het veld, achter school, dan kunnen de slakken spelen met hun vriendjes.
Oef, Lora is akkoord!
 
Rob bracht slakkenhuizen mee.
'Je moet wel voorzichtig zijn hé juf' geeft Rob nog mee.
 
 
Lora bleef slakken vinden deze week.  Zij zijn mijn vriendjes, ik hou ze nog even bij.
Deze slakken hebben geluk, als zij in een groententuin terecht komen, worden ze niet altijd met evenveel liefde behandeld.
 

 
We schilderen een keukenrol-rol en een potje, juf zal er een slak van maken
 
 


 
De computer blijft een favoriete plek van onze kleutertjes, juf heeft er een zandloper bij gezet, na 5 minuten is de zandloper helemaal doorgelopen en is het de beurt aan de volgende.
Een goed systeem, zonder morren wordt er van plaats gewisseld.
 
 
We kleuren een slak, maar we doen dit niet zomaar, we volgen de code, die we onderaan ons blad terug vinden.
 

 
 
Donderdag laten we de slakken vrij.
We moeten wel uitkijken, we willen niet dat de slakken in juf Eva haar moestuin terecht komen, dus trekken we het veld in, vlakbij onze school.
 

Dag naaktslakken, veel plezier in de vrije natuur.

 
Ook de huisjesslakken gaan de vrije natuur in.






We willen de slakken vrij hun vrijheid laten vinden, maar sommigen hebben 'een zetje' nodig, een slak is nu eenmaal niet van de rapsten.

 
Het was een boeiend thema, we hebben genoten van de slakken!

 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten